Treceți la conținutul principal

Elogiu mamei vitrege

Cel mai dificil e să prezinţi o carte celebră. Te întrebi, în primul rând, ce sens are, că doar au vorbit atâţia despre ea. Apoi ce să spui ca să nu repeţi cuvintele lor.
Elogiu mamei vitrege (Editura Humanitas, 2011, traducere de Alma Maria Moldovan) este o astfel de carte binecunoscută. Un roman erotic scris cu mare artă.
Rareori am întâlnit prezentat cu mai multă forţă corpul uman, alternându-se erotismul ameţitor cu amănuntele care, la 99 de scriitori dintr-o sută, ar fi fost dezgustătoare (vezi „abluţiunile lui don Rigoberto”).
Sunt şi pagini în care Vargas Llosa apelează la mitologie, sporind aerul magic al poveştii. E clar că romanul nu sună deloc ca unul dintre multele romane erotice contemporane, ci aminteşte de acele scrieri licenţioase vechi.
În Elogiu mamei vitrege, puştiul Alfonso reprezintă corespondentul masculin al Lolitei, finalul cărţii, de-o fineţe psihologică extraordinară, relevând, chiar dacă uşor ambiguu, figura micului demon.
Romanul lui Vargas Llosa este o capodoperă a literaturii erotice contemporane. Atenţie, la Editura Humanitas, în seria de autor Mario Vargas Llosa a apărut şi continuarea acestuia, Caietele lui don Rigoberto.

Postări populare de pe acest blog

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html
Bibliotecă de scriitor
Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.


Interviu cu Simona Popescu

„PENTRU MINE UN POET ESTE CINEVA CARE PROPUNE O ATITUDINE, UN PROIECT INTELECTUAL, O FORMĂ DE SENSIBILITATE ŞI CHIAR DE VIAŢĂ.”
-Stimată doamnă Simona Popescu, scriaţi în Volubiliscă „poezia trebuie scoasă din borcanele de formol ale istoriei literare”. Încurajează editurile, segmentele culturale ale mass-media, ori sistemul de învăţămînt împăcarea poeziei cu viaţa, cu fiinţa umană concretă? -Eu cred acum că maiimportant chiar decît să scoatem poezia din borcanele cu formol ale literaturii e să ne scoatem formolul din cap! Sau plumbul din cap! Uneori, cînd vine vorba de poezie şi dau de cîte un ”împătimit” plumbuit (sau emanînd efluvii de formol mintal), mi se face rău. În loc ca plumbul să se facă aur (ca la alchimişti), unii fac din aur plumb. Adică dau peste poezie de-adevăratelea şi nu înţeleg ce citesc (nu vorbesc de poezie obscură aici!) pentru că nu-i iubesc pe poeţi. În general, poeţii sînt nişte fiinţe pe cît de vulnerabile pe atît de curajoase şi au sisteme de apărare alterna…

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă?

Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Încercând s…