Azi, plimbare lungă prin Navan. De unde stau Adriana & Robi, până în centrul orașului sunt vreo 3 kilometri. Frumos, domnule! Verde, piatră umedă și cer tumultuos. Oameni politicoși (ah, de-am ști și noi să mergem pe stradă cum merg irlandezii!...; știu, pare ridicol ce spun, dar aici nimeni nu-ți taie calea, nimeni nu te bruscheză; la cea mai mică „nepotrivire” de pași, auzi imediat un prietenos „sorry!”). Am descoperit un alt magazin cu produse second-hand. Cu doar 4 euro, am cumpărat o carte grozavă: The Letters of T. S. Eliot (volume I, 1898-1922, edited by Valerie Eliot).
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce