Treceți la conținutul principal

“On air” with the Romanian writer Ciprian Măceșaru



Ingrid Marc mi-a luat un interviu pentru blogul Neuroteen (interviul a fost tradus în limba engleză de Teodora Leon). Vorbesc în el despre literatura română actuală și despre cea de dinainte de '90, despre influența televizorului, despre ce-aș face dacă aș fi ministru al culturii  (☺) despre cât se scrie, cât se citește, despre atracția unora dintre intelectuali către extremism, despre un dorit Premiu Nobel pentru Literatură acordat unui român și despre altele.

Excerpt: "the communist regime (fraudulently established, let us say it again and again) was a heavy blow given to literature, but even under those circumstances, despite the harsh censorship, several beautiful books emerged in Romania, some of them quite exceptional: Visul (Mircea Cărtărescu), Zenobia (Gellu Naum), Manualul întâmplărilor (Ştefan Agopian), Rebarbor (Alexandru Monciu-Sudinski), Grădina de vară (Răzvan Petrescu), Tangoul memoriei (George Cuşnarencu), Iarna bărbaţilor (Ştefan Bănulescu),Proiecte de trecut (Ana Blandiana), Caravana cinematografică şi Trenul de noapte (Ioan Groşan), Octombrie, ora opt (Norman Manea), Şoarecele B şi alte povestiri (Ion D. Sîrbu)… The poetry volumes, written by Mircea Ivănescu, Nichita Stănescu, Mircea Cărtărescu, Marin Sorescu… Cartea cu Apolodor by Gellu Naum, a jewel of the literature for children… and others. During those dark times, when the socialist realism set the tone and voice, publishing such books really meant something".

5 decembrie 2016

Postări populare de pe acest blog

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html
Bibliotecă de scriitor
Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.


Interviu cu Simona Popescu

„PENTRU MINE UN POET ESTE CINEVA CARE PROPUNE O ATITUDINE, UN PROIECT INTELECTUAL, O FORMĂ DE SENSIBILITATE ŞI CHIAR DE VIAŢĂ.”
-Stimată doamnă Simona Popescu, scriaţi în Volubiliscă „poezia trebuie scoasă din borcanele de formol ale istoriei literare”. Încurajează editurile, segmentele culturale ale mass-media, ori sistemul de învăţămînt împăcarea poeziei cu viaţa, cu fiinţa umană concretă? -Eu cred acum că maiimportant chiar decît să scoatem poezia din borcanele cu formol ale literaturii e să ne scoatem formolul din cap! Sau plumbul din cap! Uneori, cînd vine vorba de poezie şi dau de cîte un ”împătimit” plumbuit (sau emanînd efluvii de formol mintal), mi se face rău. În loc ca plumbul să se facă aur (ca la alchimişti), unii fac din aur plumb. Adică dau peste poezie de-adevăratelea şi nu înţeleg ce citesc (nu vorbesc de poezie obscură aici!) pentru că nu-i iubesc pe poeţi. În general, poeţii sînt nişte fiinţe pe cît de vulnerabile pe atît de curajoase şi au sisteme de apărare alterna…

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă?

Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Încercând s…