Cineva mi-a atras atentia ca
Laura Dimancea doar se ocupa de imaginea blogului si ca recenzia la
cartea mea a fost scrisa de Maria. Maria?! Care Maria?! In fine, daca
Maria nu e de fapt Laura Dimancea, imi cer iertare. Ar fi grozav daca
oamenii nu s-ar mai ascunde pe internet
in spatele unor pseudonime sau daca si-ar da numele complet atunci cand
au ceva de spus despre munca altcuiva. Daca faci ceva public, cinstit e
sa-ti asumi responsabilitatea pentru parerile tale.
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce