Treceți la conținutul principal

Camelia Mânzăleanu despre Străzi interioare

Camelia Mânzăleanu scrie in revista Corpul T (nr. 5, 2012) despre Străzi interioare (Ed. Brumar, 2011). Îi mulţumesc!
Cronica integrală aici:
http://www.corpult.ro/Articles/ViewOne.aspx?ArticleId=132
Un fragment:
"Ciprian Măceşaru îşi autoevaluează subtil, în finalul volumului, propriile-i versuri, atunci când concluzionează: „poemele mele asigură iluminarea străzilor interioare”. Astfel, deşi construit din cărămizi negre, prezentul volum luminează bulevardul artei, al literaturii şi implicit al culturii după zidurile căreia poetul se simte împlinit. Refuzând să se oprească, acesta se îndreaptă „cumsecade spre finish”, mânat de dorinţa de a critica cât mai explicit lumea în care trăim, azi devenită parcă, mult prea mecanică, abrutizată. De la un ciclu la altul, volumul sporeşte progresiv în intensitate, oferind atât o imagine a „moriştii prezentului zgomotos”, cât şi o perspectivă demnă de interes a istoriei ideologizate şi aprige descrisă în parcul cu lei.
În ansamblu, poetul reuşeşte să contureze o imagine a lumii exterioare văzută prin proprii săi ochi, care combat stupiditatea şi absurditatea de tot felul. Dacă volumul precedent era mai aproape de sentimental, străzi interioare este alcătuit din „poeme de 1000 de waţi”, scrise sub influenţa unei „inimi artificiale”."
 

Postări populare de pe acest blog

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html
Bibliotecă de scriitor
Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.


Interviu cu Simona Popescu

„PENTRU MINE UN POET ESTE CINEVA CARE PROPUNE O ATITUDINE, UN PROIECT INTELECTUAL, O FORMĂ DE SENSIBILITATE ŞI CHIAR DE VIAŢĂ.”
-Stimată doamnă Simona Popescu, scriaţi în Volubiliscă „poezia trebuie scoasă din borcanele de formol ale istoriei literare”. Încurajează editurile, segmentele culturale ale mass-media, ori sistemul de învăţămînt împăcarea poeziei cu viaţa, cu fiinţa umană concretă? -Eu cred acum că maiimportant chiar decît să scoatem poezia din borcanele cu formol ale literaturii e să ne scoatem formolul din cap! Sau plumbul din cap! Uneori, cînd vine vorba de poezie şi dau de cîte un ”împătimit” plumbuit (sau emanînd efluvii de formol mintal), mi se face rău. În loc ca plumbul să se facă aur (ca la alchimişti), unii fac din aur plumb. Adică dau peste poezie de-adevăratelea şi nu înţeleg ce citesc (nu vorbesc de poezie obscură aici!) pentru că nu-i iubesc pe poeţi. În general, poeţii sînt nişte fiinţe pe cît de vulnerabile pe atît de curajoase şi au sisteme de apărare alterna…

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă?

Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Încercând s…