O întâmplare cu un câine la miezul nopții, minunatul roman al lui Mark Haddon, apărut la Editura Trei în 2008 și care acum costă doar 10 lei, a fost pentru mine cartea pe care am citit-o cu cea mai mare plăcere în 2010. Cristopher, un băiat care suferă de o ușoară formă de autism, vrea să dezlege o enigmă: cine l-a omorât pe câinele doamnei Shears? Lucrurile pe care puștiul le află sunt cu totul neașteptate. Ceea ce citim este „romanul polițist” pe care îl scrie Cristopher, iar Haddon reușește să creeze senzația de autenticitate a acestui roman polițist, gândurile băiatului fiind prezentate cu o acuitate psihologică formidabilă.
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce