Treceți la conținutul principal

5 MINUTE



Ciprian Măceșaru

5 MINUTE
(piesă într-un act)


Personaje:

ADAM
EVA
DUMNEZEU


*   *   *


O încăpere simplă.
La mijloc, un pat încadrat de două noptiere.
În pat stau Adam și Eva, cu ochii închiși.
Pe fiecare noptieră se află câte o veioză.
Pe noptiera Evei se găsește și o telecomandă.
Pe noptiera lui Adam se mai găsesc: un telefon mobil, un portofel.
Pe peretele dinspre Adam, un ceas și o ușă.
Pe peretele de pe latura Evei, o fereastră.
În fața patului, pe o măsuță, un televizor.
E dimineață.

EVA: Uf, ce cald e!
ADAM: Da, e cald!
EVA: E prea cald, nu-i aşa?
ADAM: Mult prea cald.

Cei doi deschid, în sfârşit, ochii.
Se privesc, se sărută, îşi zâmbesc, apoi, brusc, îşi întorc spatele.

EVA: Mai stăm un pic în pat, da?
ADAM: Da, 5 minute, atât. Uite, ceasul arată şi 20. Stăm până la şi 25.
EVA: Da, până la și 25.
ADAM: Doar 5 minute.
EVA: Căldura asta ne-a moleşit de tot.
ADAM: Da, ne-a moleșit de tot.

Eva privește peretele din stânga.
Adam privește peretele din dreapta.

EVA: Au trecut 5 minute?
ADAM: Da, au trecut.
EVA: Ne ridicăm?
ADAM: Nu e obligatoriu.
EVA: Într-adevăr, nu e obligatoriu.
ADAM: Ar trebui să gândim bine înainte de a lua o decizie.
EVA: Așa este. O decizie proastă ne-ar putea aduce numai necazuri.
ADAM: Dacă ne-am ridica prea devreme din pat, am putea, de exemplu, să vedem ceva rău. Dacă am rămâne mai mult timp în pat, n-am mai vedea acel lucru rău.
EVA: Dar dacă e ceva bun?
ADAM: Hm! Complicată dilemă. Și e atât de greu să gândești pe căldura asta.
EVA: Da, e aproape imposibil să gândești pe căldura asta.
ADAM: Ce zici, rămâne unul dintre noi în pat? În felul acesta, tu sau eu am avea de câștigat.
EVA: Cum așa?!
ADAM: Cel care pleacă poate să vadă ceva bun, și atunci a câștigat, sau poate să vadă ceva rău, și atunci a pierdut.
EVA: Iar cel care rămâne în pat, fie pierde ceva bun, fie scapă de ceva rău.
ADAM: Exact!
EVA: Eu cred că gândim al naibii de bine, chiar și pe căldura asta.
ADAM: Da, nu ne descurcăm rău deloc.
EVA: Dar cum decidem cine pleacă și cine rămâne?
ADAM: Rămâi tu. În cel mai rău caz, nu vei vedea ceva bun. Răul nu te-ar atinge.
EVA: Mulțumesc! Ești un cavaler.
ADAM: Cu plăcere!
EVA: Câte minute au mai trecut?
ADAM: Încă 5.
EVA: Ce zici, facem dragoste?
ADAM: Pe căldura asta?!
EVA: Ai dreptate. Mai bine așteptăm seara. Câte ore mai sunt până se înserează.
ADAM: Vreo 8.
EVA: Crezi că seara s-ar putea întâmpla ceva rău?
ADAM: De ce întrebi?
EVA: Dacă se întâmplă ceva rău, nu mai apucăm să facem dragoste, iar mie îmi place să fac dragoste.
ADAM: Îți place să faci dragoste cu mine sau îți place să faci dragoste așa, în general?
EVA: În general, dar mă culc numai cu tine, fiindcă nu vreau să te rănesc.
ADAM: Mulțumesc!
EVA: Cu plăcere!
ADAM: N-o să se-ntâmple nimic rău.
EVA: Poftim?!
ADAM: N-o să se-ntâmple nimic rău diseară.
EVA: De unde știi?!
ADAM: Nu știu, am zis și eu așa, ca să te liniștesc.
EVA: Mulțumesc, ești drăguț!
ADAM: Cu plăcere!
EVA: Uf, ce cald e!
ADAM: Da, e cald!
EVA: E prea cald, nu-i aşa?
ADAM: Mult prea cald.

Cei doi se răsucesc unul spre celălalt.
Se privesc, se sărută, îşi zâmbesc, apoi, brusc, îşi întorc spatele.

EVA: Câte minute au mai trecut?
ADAM: Încă 5.
EVA: Mai stăm un pic în pat, da?
ADAM: Da, 5 minute, atât. Uite, ceasul arată şi 40. Stăm pâna la şi 45.
EVA: Da, până la și 45.
ADAM: Căldura asta ne-a moleşit de tot.
EVA: Da, ne-a moleșit de tot.

Eva privește peretele din stânga.
Adam privește peretele din dreapta.

EVA: Mi-e foame.
ADAM: Avem ceva de mâncare?
EVA: Doar un măr.
ADAM: Eu aș mânca un hamburger.
EVA: Și eu aș mânca un hamburger.
ADAM: Comand niște hamburgeri?
EVA: Ar fi grozav dacă ai comanda niște hamburgeri. Și niște suc.

Adam ia telefonul mobil de pe noptieră, formează un număr și comandă hamburgeri și suc.

EVA: În câte minute primim mâncarea?
ADAM: În 5 minute. Dumnezeu e la doar un bloc distanță.
EVA: Până atunci, vrei să ne uităm la televizor?
ADAM: Da. Poate găsim ceva amuzant.

Eva ia telecomanda de pe noptieră și pornește televizorul.
Numai Eva se uită spre ecran.
Adam continuă să țintească peretele.

EVA: Așaaa… Pe Rai Uno e ceva despre un măcel.
ADAM: Oh, schimbă repede!
EVA: Pe Rai Due e un documentar despre balene…
ADAM: Nu mai există balene. Schimbă!
EVA: Pe Rai Tre, operă.
ADAM: În sfârșit, ceva amuzant.
EVA: Da, oamenii grași care cântă operă sunt foarte amuzanți.
ADAM: Nu și cei slabi. Cei slabi sunt ridicoli.
EVA: Cântăreții slabi ar trebui interziși.
ADAM: Opera fără burți și guși nu e operă. Și fără decolteuri adânci.
EVA: Așa e, fără burtoși și tâțoase nu există operă.

Adam se apasă pe coaste și geme.

ADAM: E rău fără o coastă.
EVA: Bine că ai scăpat cu viață. Sper că acum te-ai convins că rugbyul nu e pentru tine.

Se aud ciocănituri în ușă.
Eva se saltă în capul oaselor și aplaudă frenetic.

EVA: A sosit, a sosit!
ADAM: Poate fi o capcană.
EVA: Ești culmea!

Adam se arată neimpresionat.

ADAM: Cine e?

Se aude de dincolo de ușă:
- Dumnezeu!

ADAM: Ce dorești?
DUMNEZEU: V-am adus hamburgerii.
ADAM, către EVA: El e!
EVA: Cine-ar fi putut să fie?! Ești paranoic, pe cuvânt!
ADAM, privind spre ușă: Intră! E deschis.

Se deschide ușa.
Intră un bătrân cu barbă albă.
Pe cap poartă o șapcă roșie.
Într-o mână duce o pungă de hârtie în care sunt hamburgerii. În cealaltă mână, o sticlă de coca-cola.

DUMNEZEU: Bună ziua!
ADAM și EVA: Bună ziua!
DUMNEZEU: Aveți patru hamburgeri și o sticlă de 1 litru de coca-cola. 31 de lei.

Adam ia portofelul de pe noptieră.
Îi întinde lui Dumnezeu câteva bancnote.

ADAM: Uite, Doamne, 32 de lei. Să-ți rămână și ție ceva.
DUMNEZEU, spune acru: Mulțumesc!

Dumnezeu lasă punga și sticla pe noptiera lui Adam, apoi ia banii, evident nemulțumit de bacșiș.
Eva îl privește revoltată pe Adam.
Adam nu o bagă în seamă. Ia din pungă doi hamburgeri, unul pentru el, altul pentru ea.

EVA: Ești un zgârcit!

Se apleacă peste el și îi ia portofelul.
Scoate din el o bancnotă pe care i-o dă lui Dumnezeu.

EVA: Doamne, de ce e atât de cald?
DUMNEZEU: Pentru că e vară.
EVA: Totuși, e prea cald.
DUMNEZEU, sătul de situație: La revedere!

Dumnezeu pleacă.
Eva și Adam mușcă din hamburgeri și răspund la salut cu o mormăială.
Când termină de mâncat, cei doi își ling degetele.
Adam se uită în pungă.

ADAM: Dumnezeu nu ne-a adus șervețele.
EVA: E bătrân, a uitat.
ADAM: Nu trebuia să-i mai dai bani. Nu merita.
EVA: Mă enervezi.
ADAM: Da?! Mai bine ai aduce niște pahare.
EVA: Tu de ce nu-ți miști fesele?! S-au dus vremurile în care femeile erau sclavele bărbaților.
ADAM: Sunt sătul de feminismul tău.
EVA: Și ce-o să faci?!
ADAM: O să te părăsesc.
EVA: În loc să te duci după pahare?!
ADAM: Da!
EVA: OK, atunci pleacă!
ADAM: Mai stau 5 minute.
EVA: Bine, dar 5 minute, nu mai mult.
ADAM: De fapt, tu ar trebui să pleci.
EVA: Nu mai spune! De ce?!
ADAM: Asta e casa mea.
EVA: Cum să fie casa ta?!
ADAM: Am muncit mai mult decât tine.
EVA: Da, dar eu am câștigat mai mulți bani. Întreținutule!

Cearta se aprinde serios.
Țipete neinteligibile.
Cei doi se bat cu pernele.
Dumnezeu reintră în încăpere, de data asta îmbrăcat în polițist.

DUMNEZEU, strigă: DESTUL!
EVA: Doamne, ce e cu tine aici?!
DUMNEZEU: S-au plâns vecinii că îi deranjați.
ADAM: Ne pare rău, Doamne!
DUMNEZEU: Prea târziu! Trebuie să vă izgonesc din apartament.
EVA: Dar, Doamne, asta e casa noastră.
DUMNEZEU: Acum nu mai e.
ADAM: Auzi, bă moșule, eu am zis să fiu respectuos, dar văd că insiști să te iau de barbă și să te dau afară.
DUMNEZEU: N-ai îndrăzni. Știi bine că sunt atotputernic.
ADAM: Ah, voiam să mai stau cinci minute în pat. Văd că nu mă lași.

Adam coboară din pat și se îndreaptă amenințător spre Dumnezeu.

EVA: Adam, ce naiba faci?!
ADAM: Îi ofer o lecție moșneagului.

Adam întinde mâna, gata să-l apuce de barbă pe Dumnezeu.
Dumnezeu scoate fulgerător arma și-l împușcă.
Eva țipă, se ia cu mâinile de cap. Plânge.

EVA: Doamne, cum rămâne cu porunca a șasea?
DUMNEZEU: Porunca a șasea rămâne valabilă.

Eva privește consternată când la Dumnezeu, când la trupul inert al lui Adam.

DUMNEZEU, anunță prin stație: Subiectul Adam s-a opus izgonirii și a fost lichidat. Repet, subiectul a fost lichidat.

Cortina.

Postări populare de pe acest blog

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce

Grădina desfătărilor

Libertinaj, misticism, grotesc, ezoterism, burlesc, folclor fl a mand, toate la un loc, iată cât de bizară şi de complexă este opera lui Bosch. Înţelegerea picturii maestrului flamand devine, în aceste condiţii, extrem de dificilă. Variile interpretări existente se bazează, din păcate, şi pe multe speculaţii. Despre lucrările lui Bosch putem spune că au un fond religios, escatologic de multe ori, la care se adaugă (şi aici totul deraiază din convenţional) extrem de complicate simboluri şi elemente fantastice. Paul Philippot, în Pictura flamandă şi renaşterea italiană , aminteşte, cu privire la conţinutul artei lui Bosch, despre un “regres al omului dincolo de conştiinţă”, căruia “îi corespunde [...] animaţia întregii naturi, în care animale, plante şi lucruri participă, prin metamorfoze alarmante, la o viziune demoniacă universală”. Tripticul Grădinii desfătărilor (1504) este, probabil, cea mai discutat ă dintre operele lui Bosch. Panoul din stânga prezintă Paradisul, cel din dreap

Dan C. Mihăilescu, la ProTV, despre „Străzi interioare” (și nu numai)

Dan C. Mihăilescu, „omul care aduce cartea”, a vorbit „azi” (20 decembrie), la ProTV, despre „Străzile” mele. „Ciprian Măceşaru a scos un volum de interviuri, pregăteşte altul de interviuri neconvenţionale, s-a copt în admiraţia faţă de Mircea Cărtărescu, are în plan un roman foarte bun la editura Cartea Românească, în timpul liber este baterist, de genul rock, indie etc., şi a scos un jurnal cultural de o trepidaţie, de-o jubilaţie intelectuală fără egal în lumea noastră de acum, „Focul din tâmplă”, cu revelaţii muzicale, picturale, sculpturale... Îi place George Enescu, umblă în poezia mare a lumii, în proză... Bun, deci este un om care trepidează cultural, care trăieşte faptul artistic, iar lumea în care se mişcă este, în general, foarte vie, colorată, proaspătă. Ei bine, poezia lui este tot ce poate fi mai contrariant. Este un neo-expresionism, este un decoct de negru, o poezie încercănată, plină de fisuri, de ruperi, de versuri casante, plină de gânduri negre, poduri rupte.