“Nici
astăzi nu pot să mă laud că lucrez la un volum pe care vreau de mulți
ani să-l tipăresc. Este o provocare pe care mi-a adresat-o bunul meu
prieten, Ciprian Măceșaru, care are puțin peste 30 de ani. El a vrut să
facă o carte despre răbdare și împreună am ajuns la ideea de a face un
volum de eseuri confesive, epistolare. Ne-am pus în cap ca timp de o
jumătate de an să ne etalăm teoriile despre răbdare. Ce poate fi mai
neobișnuit, mai nucă în perete, în epoca noastră, ca un elogiu pentru
lentoare? Mai ales când vine de la doi nerăbdători, de la noi nărăvași,
de la doi tipi care s-au cheltuit cu o frenezie sinucigașă în viață,
care acum își propun să vină către adolescenți și către bunicii
adolescenților de mâine cu acest elogiu al răbdării.”
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce...