Treceți la conținutul principal

Tudorel Urian despre "Roşu pentru pietoni"

Tudor Urian a scris despre "Roşu pentru pietoni" în revista Acolada. Îi mulţumesc!

Un fragment:
"Diferenţa dintre poezia celor mai mulţi dintre poeþii „indignatei” generaţii 2000 şi cea a lui Ciprian Măceşaru este, mutatis mutandi, cea dintre muzica hip-hop şi saxofonul lui John Coltrane. Pe de o parte,
avem un ritm care se repetă obsedant şi nişte priviri aţintite spre zonele de penumbră ale concretului cotidian, descris în cuvinte fruste, prea puþin poetice, de cealaltă parte, un sunet învăluitor, adesea improvizat menit să pună în evidenþă trăirile de acord fin şi îndoielile spiritului. Până la urmă totul este o chestiune de gust al cititorului, care poate opta între concretul unei seri virile printre băieţii de cartier şi misterul unui son catifelat, vag devitalizat, care răzbate în inima nopţii.
Nimic nu este mai străin imaginarului poetic al lui Ciprian Măceşaru decât mersul pe un teren solid, certitudinea, concretul, strigătul de revoltă, amestecul de sânge, spermă şi mirosuri pestilenþiale care au făcut carieră în poezia anilor de început ai noului mileniu. Poezia sa, aflată la graniþa vis şi realitate este una a crochiurilor de idei şi sentimente abia schiţate, a frânturilor de meditaţie în sens contrar, a cunoaşterii suspendate în constatarea lui Socrate, „ştiu că nu ştiu”, a intuitivului care ia faţa raþionalului şi a misterului
care nu ar trebui să se lase dezlegat. Este o poezie de noapte, murmurată, nu declamată, a unor stări de spirit mai mult decât a unor eforturi raţionale şi voluntare de a scrie Poemul.
[...]
Poet al îndoielilor şi al vulnerabilităţii, Ciprian Măceşaru este un altfel de om al timpului său. Un sceptic aflat în căutarea grăuntelui de înţelepciune menit să facă suportabilă viaţa în goana tot mai decerebrată care caracterizează secolul în care abia am intrat. Poet de cursă lungă, care şi-a găsit drumul său în poezia actuală, Ciprian Măceşaru este, cu siguranţă, unul dintre scriitorii tineri ale căror cărþi viitoare trebuie urmărite cu toată atenţia."

Citiţi întreaga cronică:


Postări populare de pe acest blog

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce

Grădina desfătărilor

Libertinaj, misticism, grotesc, ezoterism, burlesc, folclor fl a mand, toate la un loc, iată cât de bizară şi de complexă este opera lui Bosch. Înţelegerea picturii maestrului flamand devine, în aceste condiţii, extrem de dificilă. Variile interpretări existente se bazează, din păcate, şi pe multe speculaţii. Despre lucrările lui Bosch putem spune că au un fond religios, escatologic de multe ori, la care se adaugă (şi aici totul deraiază din convenţional) extrem de complicate simboluri şi elemente fantastice. Paul Philippot, în Pictura flamandă şi renaşterea italiană , aminteşte, cu privire la conţinutul artei lui Bosch, despre un “regres al omului dincolo de conştiinţă”, căruia “îi corespunde [...] animaţia întregii naturi, în care animale, plante şi lucruri participă, prin metamorfoze alarmante, la o viziune demoniacă universală”. Tripticul Grădinii desfătărilor (1504) este, probabil, cea mai discutat ă dintre operele lui Bosch. Panoul din stânga prezintă Paradisul, cel din dreap

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html Bibliotecă de scriitor Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.