Treceți la conținutul principal

Cele mai frumoase poeme din 2011


Se umfla pipota-n mine de mandrie, caci am aparut in antologia "Cele mai frumoase poeme din 2011" (Editura Tracus Arte, 2012), antologie realizata de Claudiu Komartin si Radu Vancu. Coperta este, evident, opera Anei Toma, copertele sale fiind deja "marca inregistrata" (vedeti si copertele cartilor aparute la Casa de Editura Max Blecher), stilul extrem de original al Anei Toma fiind de-acum imediat recognoscibil. Volumul beneficiaza de un Cuvant inainte al lui Radu Vancu si, in incheiere, de un Tablou vivant semnat de Claudiu Komartin. Antologia, impartita in doua sectiuni, "Volumele anului 2011" si "Debutantii", cuprinde 57 de poeti, dintre care 14 fac parte din a doua sectiune (2011 a fost, dp meu dv, un an in care au debutat cativa poeti foarte buni, de care nu cred ca vom mai putea "scapa"). Prin urmare, dupa antologia de anul trecut, in care aveam "Cele mai frumoase poeme din 2010" (Ed. Tracus Arte), iata ca excelentul proiect al lui Komartin & Vancu are continuitate. Le multumesc celor doi, atat pentru faptul ca m-au inclus (si de data asta :) ) in antologie, cat si pentru ca muncesc pentru a realiza, intr-un mod profesionist, o atat de importanta antologie. Nu-i putin lucru ca doi dintre poetii de varf ai tinerei generatii sa faca acest sacrificiu (trebuie sa mentionez faptul ca Radu Vancu, desi a scos in 2010 doua carti - "Sebastian în vis", Tracus Arte, 2010; "Amintiri pentru tatăl meu", Vinea, 2010 - care au fost laudate de critica, el nu s-a inclus in antologia de anul trecut, desi ar fi meritat cu prisosinta sa fie acolo), cand ar putea foarte bine sa-si vada doar de scrisul lor. Datorita celor doi avem in sfarsit aceasta atat de necesara antologie anuala de poezie romaneasca. Precum celebrele antologii Granta, antologia "Cele mai frumoase poeme" ar trebui sa insemne pentru spatiul nostru, la fiecare aparitie, un eveniment major. Sa vedem ce-o sa fie. Editia din 2011 nu a beneficiat de reactiile critice pe care le merita. Sa speram ca noua editie va avea o soarta mai buna.
Ciprian Măceşaru

Postări populare de pe acest blog

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html
Bibliotecă de scriitor
Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.


Interviu cu Simona Popescu

„PENTRU MINE UN POET ESTE CINEVA CARE PROPUNE O ATITUDINE, UN PROIECT INTELECTUAL, O FORMĂ DE SENSIBILITATE ŞI CHIAR DE VIAŢĂ.”
-Stimată doamnă Simona Popescu, scriaţi în Volubiliscă „poezia trebuie scoasă din borcanele de formol ale istoriei literare”. Încurajează editurile, segmentele culturale ale mass-media, ori sistemul de învăţămînt împăcarea poeziei cu viaţa, cu fiinţa umană concretă? -Eu cred acum că maiimportant chiar decît să scoatem poezia din borcanele cu formol ale literaturii e să ne scoatem formolul din cap! Sau plumbul din cap! Uneori, cînd vine vorba de poezie şi dau de cîte un ”împătimit” plumbuit (sau emanînd efluvii de formol mintal), mi se face rău. În loc ca plumbul să se facă aur (ca la alchimişti), unii fac din aur plumb. Adică dau peste poezie de-adevăratelea şi nu înţeleg ce citesc (nu vorbesc de poezie obscură aici!) pentru că nu-i iubesc pe poeţi. În general, poeţii sînt nişte fiinţe pe cît de vulnerabile pe atît de curajoase şi au sisteme de apărare alterna…

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă?

Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Încercând s…