Colecţionarul – John FOWLES. Traducere de Mariana Chiţoran. Prefaţă de Dan Grigorescu. Editura Polirom, 2007.
În Colecţionarul, romanul de debut al lui Fowles, are loc bătălia dintre două conştiinţe incompatibile. Pe (foarte) scurt, un colecţionar de fluturi sechestrează o fată şi speră ca aceasta să se îndrăgostească de el. Pânzele romanului sunt umflate de jocul tragic al forţelor opuse, de contrastul dintre demenţa răpitorului şi drama victimei. Tensiunea, gradată extraordinar, ţine cititorul – nu pot evita clişeul – cu sufletul la gură.
Romanul lui Ian McEwan, tot un roman de debut, a provocat un imens scandal, dar nicio clipă nu i s-a negat valoarea literară. Autorul te plimbă cu nonşalanţă prin abisurile negre ale conştiinţei, dar o face cu un talent magistral. Stăpîn al macabrului, McEwan banalizează, spre oripilarea cititorului, întâmplări dintre cele mai îngrozitoare, folosind adesea arma umorului negru. Ceea ce în mod normal ţine doar de anumite impulsuri subconştiente, McEwan pune în scenă ca act conştient, de-un realism terifiant, fără urmă de expresie tragică, de patetism...
Ca şi Rousseau, în Visările unui hoinar singuratic, Strindberg face în romanul Singur un fel de elogiu al izolării de ceilalţi, al singurătăţii atât de necesare creaţiei. „În fond, asta e singurătatea: a se înfăşura într-un cocon al sufletului, a deveni crisalidă şi a aştepta metamorfoza, căci ea vine mereu”, spune marele scriitor suedez. Acestui roman i s-ar fi potrivit foarte bine ca motto ceea ce mai târziu Sartre a scris în piesa de teatru Cu uşile închise: „infernul sunt Ceilalţi.”