„Târfe/ târfe au devenit cuvintele/ târfe ieftine care se culcă pe/bani puțini/ cu cine vrei și cu cine nu vrei// cuvântul patrie se culcă/ absolut cu toată lumea/ pe bani sau pur și simplu/ pentru promisiuni de tandrețe/ cuvântul viitor ne sărută pe toți pe gură/ de dimineața până seara// dar cea mai insuportabilă târfă/ e cuvântul moarte/ fără niciun ban și nechemată/ te așteaptă în pat/ când vrei și când nu vrei/ excitată până la cer umedă până la oase” (Absolut cu toată lumea).
Poemul de mai sus face parte din volumul La masă cu Marx (un titlu bun, dar care amintește de O beție cu Marx, titlul uneia dintre cărțile lui Mircea Dinescu) publicat recent de Matei Vișniec la Editura Cartea Românească. Așadar, o altă revenire spectaculoasă în poezia românească din ultima perioadă. Ion Mureșan și Ioan Es. Pop au fost, probabil, cei mai așteptați să publice din nou (și, în general, nu au dezamăgit, atât cartea Alcool, cât și unelte de dormit conțin multe poeme extraordinare). Apoi a mai fost surprinzătorul și excelentul Nimic al lui Mircea Cărtărescu. Ei bine, lângă aceste trei titluri putem așeza acum La masă cu Marx.
Unsprezece ani au trecut de la ultimul volum de poezie scris de Vișniec, unul dintre cei mai străluciți poeți din literatura română contemporană, chit că faima sa de dramaturg (e de departe cel mai important dramaturg român în viață) ascunde de multe ori acest aspect (ca să nu mai vorbim că e și un prozator interesant).
Chiar și atunci când ceea ce ne spune pare mai puțin important, Vișniec ne ține trează curiozitatea cu felul captivant în care știe să „povestească”. Nimic din încâlceala pretențioasă cu care aproape toți poeții „binevoiesc” să ne încerce nu e de găsit aici, arta lui Vișniec, fie ea și una căreia deja îi cunoaștem bine rețeta (dar ce rețetă!), dovedind o claritate și o forță a viziunilor reconfortante (ceea ce nu înseamnă, firește, că poeziile lui Vișniec sunt un simplu divertisment; dimpotrivă, gravitatea, spaima, revolta sau amenințarea răzbat din fiecare text).
Poezia din La masă cu Marx, de-o limpezime care a devenit inconfundabilă, reușește încă să impresioneze prin prospețimea imaginației. Unelte de dormit și La masă cu Marx sunt, probabil, cele mai bune cărți de poezie românească din 2011 (dar anul nu s-a terminat, urmează Târgul Gaudeamus, așa că mai putem avea parte de niscai plăcute surprize).