A doua zi de Bookfest. Ceva mai multă lume, dar încă departe de forfota care o să fie în weekend. Nu am găsit jurnalul lui Cărtărescu (cred că abia mâine iese din tipar), aşa că nu m-am putut abţine şi mi-am luat altceva: Domnul ambasador, Erico Verissimo (Editura Vivaldi); naiv.super., Erlend Loe, Frumos, Jon Fosse (Editura Vremea); Accidentul, Ismail Kadare, Scene de viaţă campestră, Amos Oz (Editura Humanitas).
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce...