foto: Ciprian Măceșaru
Dan
C. Mihăilescu:
Nimeni nu concepe noninserierea criticului, singurătatea
lui.
Ciprian
Măceşaru:
Domnule Dan C. Mihăilescu,
cu voia dumneavoastră,
vă
propun un interviu un pic altfel. Pentru început, vă
rog să îmi
spuneţi
unde vă
place să
citiţi.
La birou? În pat?
Dan
C. Mihăilescu:
Cu poziţiile
de lectură e
mai ceva ca-n Kama Sutra. Pe birou sunt lucrate cărţile
cele mai severe. Istorii, filosofie, religie, dicţionare,
culegeri de documente, adică tot ce se cuvine
subliniat şi
adnotat. Chestia asta se face cu o armată de creioane, pixuri şi
markere, ceea ce la reacţionarismul meu de
tabietliu devine ca o manie. De pildă, eu voi fi aproape
ciung în ziua în care-mi voi pierde pixul Parker dăruit
în 1991 de Monica Lovinescu, sau când voi fi obligat să mă
scap de cioatele creioanelor cumpărate în octombrie’90
la primul drum parizian din viaţă. Toate mărunţişurile
astea de papetărie
– ascuţitori,
agende, calendare, clame, post kit-uri, paste de rezervă,
bloc notesuri ş.a.
– ajung să-ţi
facă
parte integrantă
din fiinţa
de hârtie.
„Coborând”
de la birou, urmează
fotoliul şi
canapeaua: pe cel dintâi zace o culegere de arhivistică,
sau un roman mai simandicos, iar pe cealaltă vreun volum de
memorii, corespondenţă,
eseistică,
interviuri, ceva, adică,
demn de citit la orizontală.
În
sfârşit,
la capul patului sunt câteva romane, cărţi
motivaţionale,
de călătorie
ş.a.m.d.,
ceea ce merge dulce când aluneci către somn.
Aşa
trăiesc
de-aproape juma’de veac, într-un zeiesc gineceu de coperte. Rareori m-am
plictisit, rareori m-am simţit trădat,
niciodată
n-am trişat.
Am fost extrem de fidel în această fatală
infidelitate care este lectura. Mi-am iubit cu patimă
„curtea”, chit că
am avut şi
am, ca tot padişahul,
favorite mai mult sau mai puţin ridate, fecioare
temătoare,
pagini fanate, dar încă
fermecătoare,
zgripţuroaice,
bătrâne
nostalgic-experte etc.
C.M.:
Îmi imaginez că
mulţi
autori vă
roagă să
le spuneţi
o vorbă
despre manuscris, să
scrieţi
despre cărţile
lor etc. Cum reacţionează
cei respinşi,
cei cărora
nu apucaţi
sau nu vreţi
să
le faceţi
pe plac? Aveţi,
sunt convins, nişte
întâmplări
interesante în acest sens.
D.C.M.:
Pentru multă
lume sunt demult un prestator de servicii. Abia dacă
omul mai face o mică
introducere, seacă, formală,
pe mail, alături
de care anexează
manuscrisul sau PDF-ul, mirat fiind că-n două
zile nu-i trimit analiza, verdictul, de nu chiar recomandarea editorială.
Lumea literelor, a artelor, nu cunoaşte milă.
Aici nu încap ezitări,
negocieri, înţelegere,
compătimire.
Domină
megalomania, isteria, foamea de răzbunare, patosul
cancanier, sadismul inserierilor, răstălmăcirea,
reaua credinţă,
minţile
bolnave. Deviza: „eu lupt să te câştig
printre comentatorii mei”. Cu adaosul: „nu se poate să-ţi
placă şi
maniera mea şi
stilul lui X”. Îndeobşte,
trebuie să
fii arondat unei grupări,
unei edituri, unei politici anume. Nimeni nu concepe noninserierea criticului,
singurătatea
lui. Musai să
fii „omul cuiva”, fie al unei ideologii, fie al unei găşti
literare. Altminteri, criticul literar este considerat când un meşter,
sau un duhovnic, când o vidanjă, o pubelă.
Extrem de rar este văzut
ca o fiinţă
normală,
ca un om cu preferinţe şi
rezerve, cu prejudecăţi,
nostalgii, ezitări,
umori şi
puseuri naturale. Eşti
considerat un soldat, un şofer pe ambulanţă,
obligat să
fii mereu gata la datorie. Musai să-ţi
placă
toate genurile, să
te pricepi deopotrivă
la teatru, eseu, poezie şi proză.
În fapt, autorul ştie
aprioric mult mai bine ca tine ce este bun şi ce este rău
(vorba vine!) în textul lui. Tu trebuie doar să-i
confirmi aşteptările
pozitive şi
să-i
alimentezi adrenalina, adică să-i
justifici furiile în faţa celor negative. Pe
scurt: totul e degeaba.
C.M.: Când plecaţi într-o călătorie vă alegeţi cărţile pe care doriţi să le citiţi şi în funcţie de locul în care veţi ajunge? Marea, muntele sau Praga sunt locuri care cer lecturi diferite?
D.C.M.:
Ca şi
vestimentaţia
de vacanţă,
cărţile
de călătorie
sunt o plăcere.
Aşa
cum abia acum-către-acolo,
odată
deschisă
geanta de voiaj, îţi
poţi
permite voluptatea de a-ţi alege, pentru mica
vacanţă, şortul
lăbărţat,
tricourile decolorate, şlapii naşparlii,
geaca roasă
la gât şi
flaneaua subţiată-n
coate, la fel zeii lecturii închid oleacă ochii şi-ţi
îngăduie
să şterpeleşti
din raft tot ce nu ţi-ai
permis de-a lungul anului. Prohibiţia încetează.
Aşa
că-ţi
strecori în valiză
corespondenţa
lui Odobescu şi-a
lui Bălcescu,
a lui Baudelaire sau Voltaire, un John Le Carré, Carnetele lui Montherlant sau
Mănăstirea
din Parma... Mă
rog, chestii dintr-astea. Nu prea mi-am asortat geografic lecturile, fiindcă,
de zeci de ani merg în vacanţă numai în trei locuri:
la ţară,
la munte, sau în oraşe
europene. Cred că
numai la mare, unde n-am fost de vreo zece ani – şi
unde sper că
voi fi în iunie 2012 – simt că s-ar impune nişte
lecturi aparte. Stai să mă
gândesc. Da, cred că
la Puglia, unde ne-au invitat nişte prieteni români, mă
voi regala cu cele zece volume din Jurnalul fraţilor
Goncourt, pe care le-am cumpărat în 1985 de la
Petre Costinescu şi
nu le-am deschis niciodată. De regulă,
la munte merg lecturi iuţi, proze năpraznice,
de citit în zilele ploioase, întru revitalizare. Încă
nu am ajuns să
am amintiri chiar în halul ăsta de livreşti.
Habar n-am ce voi fi citit în Praga, Lisabona, Bruges, Lille, Paris... Esenţiale
acolo au fost locurile. Ele au făcut blatul tortului.
Lectura a fost doar glazura.
C.M.: Şi dacă tot am vorbit despre călătorii, vă rog să îmi spuneţi unde vă place mai mult, lângă mestecenii dumneavoastră de la ţară sau la Amsterdam, la stânca lui Franz Joseph sau pe muntele Athos? Îmi veţi spune că fiecare călătorie înseamnă altceva, dar tocmai asta vreau să aflu, cum interpretaţi amprenta unică a fiecărui loc.
D.C.M.:
Marile bucurii senzoriale le-am avut şi le am pe dealurile
de la Stroieşti
de Vâlcea, pe Măgura
dinspre Sibiu, cu vedenia Hurezilor departe în vale. Acolo am simţit
cum îmi îngenunchiază
auzul de ciripitul cucilor, mierlelor, cintezoilor, lăstunilor
şi
rândunelelor, acolo-mi îmbăt nările
de miresmele fânului cosit, îmi legăn privirile de-a
lungul livezilor de meri şi pruni, pipăi
cu fervoare coaja mestecenilor şi mătasea
porumbului, suflu-n frunze de salcâm, despic dovleci, tai lemne şi
mă
pierd în dansul jăraticului
din sobă.
Acolo m-au înnebunit de plăcere miresmele frunzişului
ars, coregrafia funigeilor, scârţâitul zăpezii
sub talpa bocancului, şoaptele
puilor de curcă,
zgomotul ruginit al lanţului de la fântână,
rumegatul imperial al vacii, zuruitul nucilor în săcotei,
răpăitul
ploii pe acoperişul
de şiţă,
aburii din mămăligă...
şi
câte altele asemenea.
Dar marile bucurii spirituale le-am trăit în muzeele şi bazilicele din Florenţa, cutreierând în extaz ca dementul prin Montmartre, ori la Strahov şi Mala Strana, în Praga, privind turnul Belem din Lisabona (başca muzeul trăsurilor), bovarizând carnavaleşte în Veneţia, ori sorbind slujbele în greceşte de la mănăstirea Vatopedi a Sfântului Munte.
Dar marile bucurii spirituale le-am trăit în muzeele şi bazilicele din Florenţa, cutreierând în extaz ca dementul prin Montmartre, ori la Strahov şi Mala Strana, în Praga, privind turnul Belem din Lisabona (başca muzeul trăsurilor), bovarizând carnavaleşte în Veneţia, ori sorbind slujbele în greceşte de la mănăstirea Vatopedi a Sfântului Munte.
Ar
mai rămâne
legătura
dintre cele două,
amestecul de senzorial şi spiritual, care ţi-e
dat infinit mai rar. Aş
numi aici acel ceas de după ploaie, când am stat
cu Tania în centrul mănăstirii
neterminate de la Batalha, cea rămasă fără
cupolă
(„capela imperfectă”)
şi
unde efectiv am avut senzaţia că
plouă
cu Dumnezeu. Plus cea dintâi oră petrecută,
de unul singur, în octombrie 1990 în Place des Vosges, la prima ieşire
în Occident. Şi,
în fine, rătăcirile
prin Sienna şi
Delft, două
oraşe
îngemănate
în amintirile mele, cu un farmec pur şi simplu narcotic.
C.M.: Ştiu că, dintre scriitorii actuali, vă plac Ian McEwan, Amos Oz şi, cu ceva rezerve în ultima perioadă, Haruki Murakami. Vă propun un joc. Ce băutură, ce măncare, ce muzică şi ce film puteţi asocia cu numele fiecăruia dintre aceşti autori? Dar cu numele dumneavoastră?
D.C.M.:
Hai, că,
între timp, m-a năpădit
şi
al patrulea: Cormac McCarthy. El şi Ian McEwan sunt ca
un scotch zdravăn,
sorbit pe nemâncate, unduindu-ţi prin măruntaie
întru închiderea plăcută,
în tăcere,
a pleoapelor. Murakami e un vin greu, vreun Carmenero chilian, ori un Chiraz de
Recaş.
Iar dacă e
să
continuăm
jocul, pe Amos Oz l-aş
întovărăşi
cu un Chianti. De mâncare nu am de gând să vorbesc, fiindcă-i
musai să
revin la cura de slăbire.
C.M.: Mi-aţi povestit de multe ori despre oamenii interesanţi pe care i-aţi cunoscut. Care e cel mai pitoresc personaj din afara lumii literare pe care l-aţi întâlnit?
D.C.M.:
În cazul meu, nu există
pitoresc în afara lumii literare. Îţi voi fi povestit eu
despre mulţi
oameni (comuni) interesanţi (precum prietenii
formidabili ai adolescenţei mele, Dan Arsenie şi
Cristi Moruzan, sau Cristian Maiorovici, colegul de la ICE Mecanoexportimport)
însă
oameni obişnuiţi
mai pitoreşti
ca Emil şi
Aurel Cioran, Petre Ţuţea,
Arşavir
Acterian, Paul Sterian, Lisette Daniel-Brunea şi
Paul Georgescu n-am întâlnit niciodată. Pe Noica şi
Alexandru Paleologu ezit să-i cuprind în sfera
pitorescului, simt că
i-ar fi agasat epitetul. Dar am cunoscut un ins teribil de interesant ca
destin, un om care a publicat vreo zece volume, dar care nu a intrat în conştiinţa
literară :
Vasile Gavrilescu, mort cu zile în vara acestui an, purtat în plin infarct din
spital în spital, între Horezu şi Rm.Vâlcea. Fost puşcăriaş
politic („frontierist”), cu o soţie care l-a turnat
vreo 15 ani la Securitate, plecat în anii’80 în Franţa şi
revenit după
2000 ca pensionar la Horezu, când a editat câteva volume numai din DUI-ul de la
CNSAS.
C.M.: În urmă cu mulţi ani aţi scris şi poezie. De ce nu publicaţi un volum cu producţia dumneavoastră lirică? Ştiu că aveţi chiar şi un manuscris cu o prefaţă de Ioan Alexandru.
D.C.M.:
Păi,
mi-am zis c-ar fi bine să am răbdare
până
împlinesc 60 de ani, să-mi
fac, cât de cât, un nume literar, astfel încât să
nu râdă
lumea de mine. S-o ia strict ca un capriciu de bătrâneţe.
Sunt poezii scrise la 20-23 de ani, absolut mimetice, simple umbre, ecouri şi
arome emanate din poezia lui Ioan Alexandru, cu striaţii
eminesciano-blagiene şi
ceva fandoseală
heideggeriană.
Singura „originalitate” rezidă în trăirea
personală,
într-adevăr
ardentă,
a lirismului, simbolurilor şi credinţei
creştine.
Unul dintre caiete are prefaţa lui Ioan Alexandru,
care s-a pretat în chip fratern (sau patern) la jocul meu din studenţie.
Mai aştept
să
albesc oleacă.
C.M.: Am putea încheia interviul nostru cu un vers, două, patru sau câte doriţi din poezia dumneavoastră? Vă cer foarte mult, ştiu, dar aici a intervenit jurnalistul din mine, cel care vrea să obţină ceva ce alţii nu au.
D.C.M.:
Tu ai vrut-o!
Icoană de seară cu ape
Prin
verde dedesubt cristalul
Lumina
singură pătrunde
Precum
o pleoapă
cade seara
Peste
vederea ce se-ascunde
Acestui
calm amurg de ape
I
se închină
peştii.
Rar
Câte
o oră îşi
înghite
Cărarea-n
plânsul solitar
Copacii
curg încet spre sus
Plecaţi
orbire din uimire
Şi
sunt acum precum ecoul
Care
se naşte
din pieire
Din
nemişcarea
undei pare
Că
îmi răsar
ca altădată :
Un
trup născut
pentru amurguri
Care-n
oglindă
orb se-arată.
Interviu
realizat de Ciprian Măceşaru
(2011)