Treceți la conținutul principal

Singurul locuitor



-->
Înainte de a fi dramaturg (de mare succes internaţional), Vişniec este poet. Totul în literatura sa pleacă dintr-o miraculoasă inventivitate lirică. „Treptat, fără să-mi dau seama, poezia mea s-a transformat în teatru, a fost aspirată de piesele mele, s-a topit în replicile personajelor mele…”, spune autorul în scurtul text cu care îşi prefaţează antologia de poezie apărută (în 2004) la Editura Paralela 45: Oraşul cu un singur locuitor. Poezia s-a topit în piesele de teatru aşa cum se topeşte untul pe o felie fierbinte de pâine. Pare să nu mai fie, dar, de fapt, ea dă gustul.

Poezia lui Vişniec pleacă din avangardism, însă ia de aici doar hohotul, doar o anumită voioşie a discursului, nu cade în exagerare, în absurdul îngroşat la extrem. Trece apoi tiptil prin sensibilitatea şaizeciştilor, pentru ca în final să se instaleze confortabil în rândul primilor optzecişti, chiar dacă va face întotdeauna o figură aparte în cadrul acestei generaţii. Cam acestea sunt liniile care compun desenul excelentelor versuri scrise de Vişniec.
Matei Vişniec se numără, din punctul meu de vedere, printre marii scriitori ai României de azi, alături de Ana Blandiana, Gabriela Adameşteanu, Mircea Cărtărescu, Mircea Ivănescu, Ion Mureşan, Răzvan Petrescu, Alexandru Ecovoiu, Mircea Horia Simionescu, Norman Manea, Ştefan Agopian etc.

Postări populare de pe acest blog

Primele două capitole din "Trecutul..." au apărut în limba italiană, în revista Orizzonti culturali, în traducerea lui Mauro Barindi

http://www.orizzonticulturali.it/it_interventi_Mauro-Barindi-e-Ciprian-Macesaru.html Una post-società ai margini della modernità: Ciprian Măceșaru e la Romania dei nostri giorni (febbraio 2017, anno VII)

Brauner - Autoportret cu ochiul scos

Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce...

„Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”

http://www.bookaholic.ro/biblioteca-de-scriitor-ciprian-macesaru.html Bibliotecă de scriitor Un material de Ema COJOCARU pentru bookaholic.ro.