Şi a fost lansarea... Doina Jela, Dan C. Mihăilescu şi Robert Şerban m-au răsfăţat cu vorbe foarte frumoase. Le mulţumesc! Datorită lor, la lansare nu au participat doar cei câţiva prieteni ai mei, cărora ţin, de asemenea, să le mulţumesc, ci şi persoane pe care nu le cunosc. "Brumarilor" Simona si Robert, toate gândurile mele bune. Abia aştept să-i revăd. Vreau să-i mulţumesc şi domnului Gabriel Timoceanu, patronul Editurii Brumar, deşi nu a fost prezent la Bookfest, un om discret şi foarte pasionat de poezie, din câte am auzit.
Premoniţie sau coincidenţă? Influenţat rând pe rând de Cézanne, de expresionism şi de constructiviştii Maxy şi Iancu, Victor Brauner avea să ajungă în final la stilul suprarealist care l-a consacrat. În ciuda faptului că artistul se foloseşte de elemente din mitologiile egipteană şi aztecă, din Cabala, din numerologie, din ocultism..., picturile sale sunt în primul rând rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate, sunt pure viziuni. De aici şi ambiguitatea lucrărilor. Există la Brauner un ezoterism ludic, liber, o lume în care personajele-totem par a se fi trezit metamorfozate, precum sărmanul Gregor Samsa, în creaturi bizare. "Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniştii mele...", scria Brauner într-unul dintre carnetele sale. O astfel de viziune de coşmar se pare că a avut artistul pictând “Autoportret cu ochiul scos” (1931). Peste câţiva ani, în 1938, el chiar îşi pierde un ochi. Înce